tulburarea depresiva

Tulburarea depresivă

Publicat pe Publicat în Depresie

Ce este tulburarea depresivă majoră?


Tristețea sau stările de melancolie sunt reacții normale la evenimentele dificile, obstacolele sau dezamăgirile din viețile tuturor. Foarte mulți dintre noi descriu starea de tristețe folosind cuvântul „depresie” însă depresia este mult mai mult decât doar tristețe. Unii oameni descriu depresia ca „a trăi într-o gaură neagră” iar unii dintre noi este posibil să nu fie deloc triști atunci când suferă de depresie și să aibă doar stări accentuate de vid, fără viață sau apatie

Simptome:


Tulburarea depresivă majoră se manifestă prin cel puțin 5 dintre următoarele simptome pe parcursul a cel puțin două săptămâni:

  • Stare depresivă pe parcursul zilei, aproape în fiecare zi, așa cum declară persoana sau observată de ceilalți
  • Interes și plăcere diminuate remarcabil, în majoritatea ariilor sau activităților dintr-o zi obișnuită ca: hobby-uri, activități plăcute în trecut.
  • Pierdere în greutate semnificativă sau creștere în greutate care să nu fie datorată unei diete specifice – modificări ale apetitului, schimbare a greutății în procent de aproximativ 5%.
  • Insomnie sau hipersomnie zilnică – trezit foarte devreme sau foarte târziu.
  • Agitație sau lentoare psihomotorie ușor observabile de către ceilalți
  • Oboseală sau lipsa energiei aproape în fiecare zi – senzație de fără vlagă, senzație de greutate în corp, chiar și cele mai mici sarcini presupun foarte mult efort pentru a fi terminate.
  • Sentimente de inutilitate sau vină excesivă și inadecvată – critică dură la adresa sinelui pentru greșeli sau defecte percepute
  • Abilitatea de concentrare sau gândire diminuată, indecizie, aproape în fiecare zi atât raportată subiectiv cât și observată de către ceilalți
  • Gânduri recurente de moarte (nu doar teama de moarte), ideație suicidală recurentă fără un plan specific, sau tentative suicidare ori existența unui plan specific pentru comiterea suicidului
  • Dificultate de control asupra gândurilor negative
  • Iritabilitate, agresivitate – agitație, fără stare, nivel de toleranță scăzut, orice și oricine vă calcă pe nervi
  • Consum crescut de alcool și angajarea în comportamente riscante ca abuz de substanță, pariat compulsiv, condus periculos sau sporturi riscante.
  • Sentimente de neajutorare și lipsa de speranță- gânduri conform cărora lucrurile nu se vor îmbunătăți și că persoana nu poate face nimic să schimbe situația în bine.  
  • Dureri inexplicabile în corp – acuze de dureri de cap, spate, mușchi sau burtă..

Crezi că ai depresie? Completează chestionarul de mai jos:

Chestionar depresie


Manifestarea depresiei variază de la o persoană la alta însă unele din simptomele descrise mai sus sunt comune. Unele dintre aceste simptome pot face parte din viața normală de zi cu zi, însă atunci când ele se manifestă cumulat, puternic și pe durată crescută este posibil să vă confruntați cu depresia. Oricare ar fi simptomele manifestate, depresia este diferită de simpla tristețe. Ea interferează cu activitățile zilnice, cu performanța la școală sau la serviciu, cu alimentația sau somnul și chiar cu capacitatea de a vă simți bine și a vă distra. Atunci când aceste simptome duc la disfuncționalitate și devin copleșitoare, ar fi indicat să căutați ajutor.

Cauze și riscuri


Înțelegerea cauzelor care stau la baza simptomatologiei depresiei poate ajuta în depășirea problemei. Tratamentul va include un demers individualizat pe problema cu care vă confruntați, iar asta va garanta un rezultat bun. Există unele cazuri în care depresia poate fi remediată prin modificarea situației care a cauzat instalarea ei. Mai jos vom enumera câțiva dintre factorii de risc recurenți în manifestarea depresiei:

  • Singurătatea
  • Lipsa suportului social
  • Evenimente și experiențe de viață stresante recente
  • Antecedente familiale de depresie
  • Probleme maritale sau în relație
  • Dificultăți financiare
  • Traumă și abuz în copilărie
  • Lipsa unui job sau un loc de muncă nesatisfăcător
  • Probleme de sănătate sau durere cronică.

Riscul de suicid în depresie


Tulburarea depresivă reprezintă un risc ridicat pentru suicid. Lipsa de speranță și disperarea intensă care apar în depresie pot face să pară că suicidul este singura cale de scăpare de aceste emoții negative foarte deranjante.

Există anumite semne care pot atrage atenția atunci când o persoana prezintă riscul comiterii suicidului:
– a vorbi despre suicid sau despre a-și face rău
– a exprima sentimente de lipsă de speranță sau de a fi prinsă într-o capcană
– preocupare neobișnuită despre moarte
– acționează impulsiv
– sună sau vizitează oamenii pentru a-si lua la revedere
– își pun lucrurile în ordine, încheie „afacerile” neterminate
– spun lucruri ca: „toată lumea ar fi mai bine fără mine” sau „aș vrea să se termine asta”
– manifestă o schimbare bruscă de la a fi depresiv la a fi calm și fericit.

Dacă aveți o persoană apropiată care se confruntă cu depresia, luați în serios fiecare detaliu care duce la moarte și urmăriți cu atenție toate semnele descrise mai sus. Daca ele se manifestă, atunci apelați imediat la un specialist.

Depresia manifestată diferit la femei și la bărbați, adulți și adolescenți


În cazul femeilor depresia se manifestă în rate de două ori mai mari decât la bărbați. În mare parte, numărul ridicat de cazuri se datorează factorilor hormonali, mai ale atunci când vorbim despre sindromul premenstrual, tulburarea disforică premenstruală, depresia post-partum și depresia din tranziția spre menopauză. Comparativ cu bărbații, femeile vor manifesta mai degrabă sentimente de vină, vor dormi și manca excesiv și vor crește în greutate. Bărbații, pe de altă parte, sunt afectați de imaginea culturală a depresiei, văzută ca semn de slăbiciune. Așadar, ei vor manifesta mai puțin lipsa de speranță și stimă de sine scăzută. Bărbații vor acuza oboseală, iritabilitate, probleme de somn, pierderea interesului la lucru sau în hobby-uri. De asemenea se vor regăsi în cazul bărbaților și simptome ca furia, agresivitatea, violența, comportamente impulsive și abuz de substanțe. Bărbații manifestă risc de suicid mai ridicat decât femeile.

În ceea ce îi privește pe adulții în vârstă etapele prin care trec la un anumit moment în viață ca: pensionarea, pierderea treptată a independenței sau anumite probleme de sănătate, pot duce la manifestarea depresiei. Desigur sistemul de suport interpersonal și familial este foarte important în ceea ce privește rezistența persoanei în cauză. Aceste persoane în vârstă au tendința să acuze simptome mai degrabă fizice decât emoționale, astfel încât problema trece neobservată de cele mai multe ori, fiind abordată greșit. Depresia în acestă etapă de viață este asociată cu sănătate precară, rată de mortalitate crescută și risc ridicat de suicid. La adolescenți, se întâmplă ca unii dintre ei să manifeste tristețe, alții nu, atunci când au depresie. În cazul lor iritabilitatea este mai accentuată și apare mai des decât emoțiile de tristețe și depresie. Ei pot fi ostili, enervați, crispați și își pot pierde cumpătul foarte repede. De asemenea, acuză dureri cu cauze inexplicabile. Depresia la adolescenți are foarte multe șanse de reușită în ceea ce privește tratamentul, însă lăsată netratată acesta poate duce la probleme în mediul școlar sau acasă, abuz de substanțe, violență sau suicid.

Recomandări practice


Fiți disponibili la investiția de timp! Așa cum simptomatologia este diferită în cazul fiecărei persoane există multiple linii de tratament individualizate care pot ajuta persoanele să depășească problemele cu depresia. Un anumit tratament nu va funcționa pentru două persoane cu problematică diferită, așa că investiți timp în detectarea cauzei și recunoașterea simptomelor depresiei, pentru a le putea aborda corespunzător. Desigur, este nevoie de disponibilitatea temporală și când vine vorba de încercarea diferitelor tipuri de tratament și a tehnicilor variate pentru a determina pe cele care funcționează în cazul vostru.

Căutați și acceptați sprijinul interpersonal! Un sistem de sprijin puternic poate grăbi recuperarea din depresie. Nu ezitați să vă deschideți către persoanele care sunt lângă voi și să încercați să aveți încredere în ele. Simplu act de a vorbi cu cineva poate ajuta enorm în ameliorarea sentimentului de panică atunci când vă confruntați cu depresia. Sentimentele neplăcute intense pot fi ameliorate de contactul cu persoanele semnificative pentru voi, iar căutarea de ajutor nu este un semn de slăbiciune. Izolarea alimentează depresia, așa că vă sfătuim să căutați persoane care să vă fie alături chiar și atunci când simțiți că vă este mai bine să fiți singuri sau că veți fi o povară pentru ceilalți.

Încercați să schimbați stilul de viață într-unul sănătos! Schimbările în stilul de viață sunt foarte dificile uneori, însă au un impact pozitiv puternic în cazul depresiei, la fel ca în alte tulburări psihice. Pe lângă cultivarea relațiilor de sprijin, încercați să adoptați un stil de alimentație structurat și sănătos. De asemenea, acordați atenție exercițiului fizic și somnului. Managementul stresului este un aspect foarte important de avut în vedere, practicați cu regularitate exerciții de relaxare. Învățați să disputați tiparele de gândire disfuncționale.

Lucrați pentru dobândirea de abilități emoționale! Pentru a vă descurca eficient în situațiile de pierdere majoră sau traumă, aveți nevoie de abilități emoționale bune. Este important să învățați tehnici de recunoaștere și exprimare emoțională care vor crește rezistența în fața tulburării.

Căutați fără să ezitați ajutor de specialitate! Chiar dacă toți pașii descriși mai sus vă ajută să vă simțiți mai bine, vă recomandăm să consultați un specialist pentru problemele de depresie. Există tratamente eficiente pentru depresie care variază de la psihoterapie, medicație până la tratamente alternative. Psihoterapia vă poate ajuta să învățați să abordați depresia dintr-o varietate de unghiuri și să înțelegeți de ce în anumite perioade vă simțiți într-un anumit fel și care sunt stimulii activatori pentru starea voatră. De asemenea, cu ajutorul psihoterapiei veți dobândi strategii comportamentale și cognitive utile pentru combaterea depresiei și pentru menținerea unui nivel optim al sănătății mentale.

Video sugestiv