Tulburarea de stres post-traumatic

Tulburarea de stres post-traumatic

Publicat pe Publicat în Trauma

Tulburarea de stres post-traumatic


Tulburarea de stres post-traumatic se poate dezvolta ca urmare a unui eveniment cu potențial ridicat cauzare a stresului. Situațiile traumatice sunt acele situații deosebit de grave prin care poate trece doar o parte a populației. Putem aminti aici de accidente grave, pierderea unei persoane importante sau dezastre naturale. Sentimentele de frică, supărare sau anxietate sunt normale, ca urmare a unei experiențe traumatice. Atunci când intensitatea acestor stări emoționale nu se diminuează iar persoanele simt constant sentimente teamă intensă față de un posibil pericol sau au amintiri dureroase, ele pot manifesta tulburarea de stres post-traumatic.

Tulburarea de stres post-traumatic

Conform Institutului Național al Sănătății (National Institute of Health, NIH) există trei tipuri diferite ale tulburării de stres post-traumatic. Dacă simptomele durează mai puțin de 3 luni atunci condiția este considerată acută; dacă durează mai mult de 3 luni este considerată cronică. În fine, dacă simptomele se manifestă cel puțin 6 luni după evenimentul traumatic, tulburarea este clasificată ca având declanșare întârziată. Există o serie de semne și simptome care sunt specifice persoanelor cu această tulburare.

Semne și simptome


Atunci când sentimentul de siguranță sau încredere este zdruncinat de un eveniment traumatic, este normal ca mintea și corpul nostru să fie în stare de șoc. Adesea, persoanele au coșmaruri, se simt înfricoșați sau nu se pot opri din a se gândi la ceea ce s-a întâmplat. Pentru majoritatea persoanelor aceste simptome dispar după o anumită perioadă de timp. Totuși, pentru altele nu este la fel. Principalele semne si simptome care caracterizează tulburarea de stres post-traumatic sunt:

Retrăirile:

  • Rememorări spontane ale incidentului traumatic;
  • Coșmaruri sau dificultăți ale somnului;
  • Gânduri înspăimântătoare;
  • Reacții fizice intense;

Evitare:

  • A sta departe de locurile, experiențele sau lucrurile care iți pot reaminti de eveniment;
  • A avea sentimente de amorțeală emoțională;
  • A avea sentimente de vinovăție, depresie sau îngrijorare;
  • Pierderea interesului activităților care înainte erau plăcute;
  • Incapacitatea de reamintire a aspectelor importante ale traumei.

Hiper activitate:

  • Nivel crescut de agitație și spaimă;
  • Sentimente de anxietate;
  • Dificultăți ale somnului;
  • Ieșiri nervoase;
  • Hiper-vigilență;
  • Dificultăți de concentrare.

Cauze


Tulburarea de stres post-traumatic poate fi determinată de evenimente traumatice cum ar fi războiul, dezastre naturale sau orice situație în care o persoană are sentimente de neajutorare sau teamă intensă. Indiferent de vârstă, tulburarea de stres post-traumatic poate apărea ca urmare a trăirii sau expunerii unui eveniment foarte traumatic. De asemenea, persoanele pot dezvolta această tulburare și atunci când un prieten sau un membru al familiei este în pericol sau este rănit.  Persoanele care pot fi la risc pentru a dezvolta tulburarea de stres post-traumatic pot fi victime ale abuzurilor, veteranii de război, victimele unor accidente. Ca majoritatea tulburărilor mentale, această tulburare nu are doar o singură cauză sau un factor de risc principal. Există o serie de factori de risc care contribuie la dezvoltarea tulburării de stres post-traumatic printre care amintim următorii:

  • evenimente traumatice anterioare mai ales în primii ani de viață;
  • istoric familial de tulburare de stres post-traumatic sau depresie;
  • abuz fizic sau sexual;
  • abuz de substanțe;
  • lipsa suportului după o traumă;
  • lipsa abilităților de adaptare.  

Recuperarea din tulburarea de stres post-traumatic poate fi realizată cu ajutorul specialiștilor.

Tratament


Tulburarea de stres post-traumatic poate fi tratată cu ajutorul psihoterapiei dar și cu ajutorul medicației. Din păcate, mulți oameni care suferă de această tulburare nu cer ajutor deoarece încearcă să evite orice declanșatori ai simptomelor lor, cum ar fi să vorbească despre evenimentele traumatice prin care au trecut.

Terapia Cognitiv Comportamentală – încurajează pacienții să învețe legătura dintre gânduri, sentimente și comportamente. Această înțelegere le poate permite pacienților să vizualizeze cauzele care stau la baza anxietății lor. Acest tip de terapie poate include tehnici de expunere, restructurare cognitivă, reducerea nivelurilor deosebit de ridicate ale emoțiilor.

Medicația – este prescrisă doar de către medicul psihiatru și se administrează la recomandarea acestuia. Tratamentul medicamentos ajută la ameliorarea simptomelor secundare ca depresia sau anxietatea.

Pe lângă ajutorul specializat persoanele cu tulburare de stres post-traumatic se pot implica în diverse activități pentru a se adapta mai ușor simptomelor pe care le resimt, pentru a-și reduce anxietatea sau frica sau pentru a prelua controlul asupra vieții lor.

Recomandări practice


-Antrenați-vă fizicul!

Orice exercițiu în care sunt antrenate atât mâinile cât și picioarele de exemplu plimbatul, alergatul, înotul sau dansul, vor funcționa bine, dacă în loc să continui să te concentrezi asupra gândurilor tale, te vei concentra asupra modului în care se simte corpul tău atunci când faci exercițiile.

-Stați afară!

Petrecutul timpului în natură nu este doar pentru persoanele cu tulburare de stres post-traumatic. Oricine poate beneficia de relaxare, singurătate sau pace atunci când este in mijlocul naturii.

-Interacționați!

Suportul oferit de  alți oameni este vital pentru cei care au tulburarea de stres post-traumatic. Interacțiunea socială cu persoane cărora le pasă de tine este cea mai eficientă modalitate prin care ne putem liniști. Așadar este foarte important să găsim persoane care sunt dispuse să  ne asculte fără să ne judece, critice sau care sunt dispuse să ne acorde toată atenția lor.

-Fiți voluntari!

O modalitate eficientă prin care putem sa ne recuperăm sentimentul de putere si siguranța asupra abilităților noastre este aceea de a încerca să îi ajutăm pe ceilalți. Implicați-vă în activități de voluntariat, fiți activi pentru starea voastră de bine!

-Aveți grijă de voi! Oferiti-vă timp să vă relaxați! Evitați alcoolul sau consumul de medicamente! Mâncați sănătos!

Video sugestiv: