Trauma emotionala

Traume psihologice si emoționale

Publicat pe Publicat în Trauma

Ce este trauma emoțională sau psihologică?

Trauma emoțională sau psihologică este rezultatul unui eveniment foarte stresant care distruge sentimentul de siguranță, ducând la apariția unor stări de neajutorare și idei conform cărora trăim într-o lume foarte periculoasă.

Asociația Psihologilor Americani (APA) definește trauma ca un răspuns emoțional la un eveniment extrem din punct de vedere negativ. În timp ce trauma este o reacție normală la un eveniment înfiorător, efectele pot fi atât de severe încât să interfereze cu abilitatea de a duce o viață normală.

Cauzele

Cercetările recente au arătat că trauma emoțională poate fi rezultatul unor evenimente comune pentru majoritatea oamenilor, dar care sunt percepute subiectiv ca fiind aversive. Evenimentele traumatizante pot determina serioase probleme emoționale chiar dacă acestea nu implică neapărat și costuri fizice (putem vorbi aici de piederea locului de muncă sau asistarea la o situație șocantă).

Literatura de specialitate susține că există 3 categorii de factori care pot cauza traumele emoționale sau psihologice:

  1. Evenimente singulare: un accident auto, un atac foarte violent;
  2. Evenimente în curs de desfășurare, stres continuu: locuirea într-un cartier în care rata evenimentelor negative (de ex. crime) este foarte ridicată;
  3. Cauze comune neprevăzute: întreruperea unor relații foarte importante, trecerea printr-o experiență umilitoare sau dezamăgitoare, descoperirea unei boli.

Datele arată că un eveniment poate determina traume psihologice sau emoționale dacă:

  • Apare neașteptat;
  • Nu suntem pregătiți pentru el;
  • Simțim neputință în a-l preveni.
  • Apare în mod repetat;
  • Cineva a fost crud/necruțător în mod intenționat;
  • S-a petrecut în copilărie.    

Care sunt semnele că o persoană suferă de traumă?

Deși cauzele și simptomele traumei sunt variate, există o serie de semne elementare care îți pot sugera că aceasta este tulburarea cu care te confrunți. Oamenii care au trecut prin evenimente traumatice adesea par agitați și dezorientați sau absenți de la conversație.

Un alt semn indicator al traumei este  anxietatea. Aceasta se poate manifesta prin probleme precum coșmaruri, nervozitate, iritabilitate, o capacitate scăzută de concentrare și schimbări ale stării de spirit.

Emoția este una dintre cele mai comune căi prin care se manifestă trauma. Simptomele traumei emoționale includ negare, furie, supărare și accese emoționale. Victimele traumelor pot direcționa emoțiile extrem de inconfortabile către alte surse precum prieteni sau membri ai familiei.

Simptomele fizice comune traumei sunt letargia, oboseala, capacitatea scăzută de concentrare sau ritm cardiac crescut. Victimele pot manifesta anxietate ridicată sau atacuri de panică și pot fi incapabile să se descurce în anumite circumstanțe. Simptomele fizice pot fi la fel de reale și alarmante pentru persoana în cauză precum vătămarea fizică sau boala cronică.

Care sunt efectele (posibile) ale traumei emoționale sau psihologice?

Efecte cognitive, emoționale sau comportamentale comune:

  • Abuz de substanțe;
  • Pattern-uri compulsive comportamentale;
  • Comportamente impulsive sau auto-distructive;
  • Gânduri incontrolabile;
  • Incapacitate de a face alegeri sănătoase profesionale sau legate de stilul de viață;
  • Simptome disociative;
  • Sentimente de ineficiență, rușine, lipsă de speranță, disperare;
  • Pierderea valorilor personale;
  • Coșmaruri recurente.

Citește și despre: Tulburarea de stres post-traumatic

Efecte comune legate de relațiile interpersonale:

  • Incapacitatea de a menține relații apropiate sau de a alege prieteni apropiați;
  • Probleme de natură sexuală;
  • Ostilitate;
  • Conflicte cu membrii familiei, angajatorii sau colegii de lucru;
  • Izolare socială;
  • Senzație de amenințare constantă.

Cum se tratează trauma emoțională?

Abordarea tradițională și cea mai eficientă în tratarea traumei emoționale/psihologice este Terapia Cognitiv-Comportamentală (CBT). Această abordare vizează modificarea gândurilor și a acțiunilor, precum și desensibilizarea sistematică pe paliere multiple, în scopul de a reduce reactivitatea la stresorul traumatic și de a încuraja un stil de viață optim pentru funcționarea personală, socială și profesională.

Când este momentul să ceri ajutor specializat?

Recuperarea din evenimente traumatice poate dura o perioadă mai lungă de timp. Dacă au trecut mai multe luni de la evenimentul aversiv iar simptomele nu s-au diminuat, este cazul să ceri ajutor unui psiholog/psihoterapeut.

Îți recomandăm să ceri ajutor specializat dacă:

  • Ai probleme funcționale acasă sau la muncă;
  • Suferi de teamă severă, anxietate sau depresie;
  • Nu ești capabil să îți formezi relații apropiate;
  • Retrăiești amintiri terifiante, ai coșmaruri sau flashback-uri;
  • Eviți din ce în ce mai mult lucrurile care îți aduc aminte de traumă;
  • Manifești comportamente alimentare nesănătoase;
  • Apelezi la consumul de alcool sau medicamente pentru a te simți mai bine.

Recomandări practice:

Încearcă să te pui în mișcare! Traumele pot avea efecte nedorite asupra echilibrului natural al corpului tău, generând o stare generală neplăcută și anxiogenă. În loc să te concentrezi asupra gândurilor, îți sugerăm să te implici în activități precum plimbatul, alergatul, înotul sau dansul. Este foarte important să te concentrezi asupra corpului și asupra modului în care acesta se simte atunci când faci mișcare.

Evită izolarea! Faptul că ai trecut printr-un eveniment traumatic te poate îndemna să te retragi față de ceilalți, însă izolarea face lucrurile să fie mai accentuate.  Păstrând legăturile cu ceilalți te poate ajuta să te raportezi mai bine la situație. Implică-te în cât mai multe activități sociale, chiar dacă nu îți place. Încearcă să faci cât mai multe lucruri ”normale” cu ceilalți, lucruri care nu au nicio legătură cu experiența traumatică. De asemenea, voluntariatul poate fi o oportunitate de a schimba sentimentele de neajutorare care pot apărea în urma experiențelor traumatice.

Ai grijă de sănătatea ta! Un organism sănătos duce la creșterea abilităților de a face față stresului generat de traume. Încearcă să te odihnești cât mai bine. Îngrijorările și teama își pot afecta pattern-urile de somn, iar lipsa somnului te poate face să resimți simptomele mult mai rău. Încearcă să eviți consumul de alcool sau de medicamente deoarece pot determina exacerbarea sentimentelor depresive, anxioase sau de izolare.

Referinte:
1. http://www.helpguide.org/articles/ptsd-trauma/emotional-and-psychological-trauma.htm
2. http://www.healingresources.info/emotional_trauma_overview.htm
3. http://www.sidran.org/resources/for-survivors-and-loved-ones/what-is-psychological-trauma/
4. http://www.psychguides.com/guides/trauma-symptoms-causes-and-effects/