singur-de-sarbatori

Si ce dacă sunt singur de sărbători?

Publicat pe Publicat în New, Stil de viata

A fi singur de sărbători poate fi o mare provocare pentru multe persoane. Sărbătorile adesea sunt evocate sub forma imaginilor cu familia, pline de căldură și timp special petrecut alături de cei dragi. Singurătatea poate fi copleșitoare atunci când nu avem pe nimeni care să ne fie alături, mai ales de sărbători.
Depresia poate să apară în orice perioadă a anului, însă stresul și anxietatea în timpul lunilor noiembrie și decembrie pot duce la stări de depresie chiar și în rândul persoanelor care preferă să fie singure de obicei.

Care sunt factorii care duc la apariția depresiei în perioada sărbătorilor?


Se pare că izolarea socială este un predictor foarte puternic al depresiei, mai ales în perioada sărbătorilor de iarnă. Unele persoane pot avea un grup social restrâns sau mai puține oportunități de socializare. Persoanele care au tendințe de izolare, adesea evită interacțiunile sociale în perioada sărbătorilor. Din păcate, retragerea socială face mai mult rău, întărind sentimentele de singurătate și simptomele depresive.

Reamintirea momentelor din trecut cu privire la sărbători, în special a celor fericite, poate avea rolul de a crea amintiri dureroase despre starea de fericire și despre sentimentele de dragoste/afecțiune care ne lipsesc în prezent. Din acest motiv, luna decembrie poate reprezenta o perioadă delicată, mai ales când ne confruntăm cu probleme legate de conflicte familiale, pierderea cuiva drag, separări, divorțuri, singurătate sau probleme de sănătate mentală. În fine, simptomele depresive și starea de spirit negativă afectează mulți oameni în perioada sărbătorilor, între aceștia fiind și oameni care nu au fost neapărat diagnosticați cu depresie.   

Cum să ne păstrăm sănătatea mentală dacă suntem singuri de sărbători?


  1. Setează-ți așteptările: încearcă să NU te concentrezi pe ceea ce cum ar trebui să fie sărbătorile și pe cum ar trebui să te simți.  Dacă vei avea așteptări prea crescute și acestea nu se vor concretiza este foarte probabil să fii dezamăgit și supărat; așa că nu te îngrijora în legătură cu spiritul sărbătorilor ci ia lucrurile așa cum sunt.
  2. Ajută-i pe ceilalți: implicarea în activități de voluntariat în special a persoanelor defavorizate sau a celor fără adăposturi te poate ajuta să te simți conectat și implicat în spiritul sărbătorilor. Totodată, voluntariatul este o bună metodă prin care te poți distrage de la emoțiile negative, poți petrece timpul alături de alți oameni și poți face activități care aduc satisfacție atât ție cât și celorlalți.
  3. Contactează un prieten de încredere: încearcă să iei legătura cu o persoană despre care știi ca a avut influență pozitivă asupra ta și care crezi că s-ar bucura să ia legătura cu tine. Nu ai nevoie de un motiv. Este suficient să îi spui că această perioadă din an te-a făcut să te gândești la el/ea. Vei fi uimit cum starea de spirit ți se va îmbunătăți.
  4. Concentrează-te pe ceea ce merge bine:  Care au fost cele mai frumoase 3 lucruri care s-au întâmplat în acest an? Nu contează cât de dificil a fost anul care tocmai a trecut, trebuie să te gândești cu atenție și sigur vei găsi evenimente plăcute care s-au petrecut.
  5. Uită de lucrurile neimportante: Nu te consuma doar ca să te ridici la înălțimea tradițiilor de sărbători. Ce dacă nu vei avea parte de tradiționalele mese îmbelșugate sau casa plină de rude? Îngrijorându-te cu privire la astfel de lucruri nu îți va îmbunătăți starea de spirit.
  6. Cere ajutorul unui profesionist: dacă ți se pare că nu vei putea face față unei astfel de încercări apelează la ajutorul unui specialist. El te poate ajuta să treci peste. Încearcă să nu faci excese (de ex. consum de alcool sau droguri) și să nu încerci să te rănești.
  7. Folosește timpul pe care îl ai într-o manieră productivă și înțeleaptă: Acesta este perioada în care poți reflecta, te  poți distrage de la evenimentele negative sau responsabilități.  Prețuiește faptul că nu trebuie să dai răspunsuri nimănui și că poți crea un spațiu pentru dezvoltarea ta personală.  

Referințe:
1. http://www.huffingtonpost.com/margaret-paul-phd/alone-holidays-_b_1120974.html
2. http://www.huffingtonpost.com/2014/12/17/holiday-depression_n_6326906.html
3. http://www.webmd.com/depression/features/25-ways-find-joy-balance-during-holidays#1
4. http://lifehacker.com/how-to-cope-with-spending-the-holidays-alone-1742026483
5. http://greatist.com/grow/holiday-sadness

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *