refuzul scolar

Din ce cauze apare refuzul școlar?

Publicat pe Publicat în Tulburări copii

Refuzul școlar


De cele mai multe ori, copiii întâmpină dificultăți în a identifica corect motivele pentru care simt anumite stări emoționale (ex. agitație, teamă) mai ales când ne referim la mediul școlar. La rândul lor, părinții sau profesorii eticheteză greșit aceste comportamente interpretându-le ca “mofturi”. Adesea, comportamentele de evitare sau protest reprezintă mai mult decât atât.  

Cum recunoaștem refuzul școlar?


Comportamentele de refuz școlar reprezintă dificultatea copiilor de a participa, parțial sau integral, la programele școlare. Aceste dificultăți se pot manifesta gradual.

La nivelul cel mai scăzut se pot manifesta prin stres accentuat atunci când copilul se află la orele de curs. De exemplu, un copil ar putea participa la ore, iar în tot timpul acesta să plângă sau să acuze diferite dureri (de ex. de burtă sau de cap).  

Apoi, dacă ar fi să ne îndreptăm atenția spre comportamentele mai accentuate de refuz școlar, am putea vorbi despre încercări de evitare a școlii. Ne referim aici la faptul că unii copii vor încerca în diferite moduri să trișeze mersul la școală (de ex. încercările de a întârzia la școală dimineața; absența periodică; plecarea de la ore în timpul zilei).

În fine, refuzul școlar devine o problemă evidentă și mai greu de gestionat atunci când comportamentele de absenteism se intensifică pe perioade mai lungi de timp. Vorbim în cazul acesta despre absenteism parțial sau chiar complet pe perioade extinse, ca de exemplu, câteva zile, săptămâni sau chiar un semestru întreg.

Privite în ansamblu, comportamentele de refuz școlar sunt percepute adesea superficial, ca moft sau comoditate. Tratate inadecvat, acestea se pot manifesta din ce în ce mai evident, ducând la absenteism.             

Ce poate masca refuzul școlar?


Refuzul școlar se manifestă împreună cu alte probleme de ordin psihologic și se încurajează reciproc.  
Adesea, la baza refuzului școlar pot sta problemele de anxietate. Unii dintre copii care refuză să meargă la școală pot manifesta probleme de anxietate generalizată sau îngrijorări puternice. Ei pot resimți nervozitate cu privire la propria performanță, fiind iritabili sau agitați, mai ales când se află în mediul școlar.  

Pe de altă parte, pot manifesta problemele de ordin fizic care pot fi încadrate mai ales în spectrul tulburărilor anxioase. Astfel, copiii pot resimți dureri de burtă sau de cap, tremur, starea de greață, vomă, urinarea frecventă, tensiunea musculară, amețeală, palpitații, tăierea respirației, hiperventilație sau transpirația.

În plus, la copiii care refuză să frecventeze școala, se regăsesc problemele de somn, care apar împreună cu oboseală exagerată, dificultățile de trezire dimineața, dificultățile de concentrare sau retragerea din cercul social.

În încercarea de a-i convinge să meargă la școală, părinții se pot confrunta cu diferite reacții: izbucniri temperamentale, țipatul, plânsul, lovitul, necomplianța sau sfidarea, fuga de acasă sau de la școală, mințitul. Aceste reacții pot creea disconfort considerabil, amplificând problemele psihologice cu care se confruntă. De aceea, este foarte importantă monitorizarea si abordarea corespunzătoare a problemelor cu ajutorul serviciilor de specialitate, a psihologului, a profesorului sau a conducerii școlii.

Anterior am prezentat o parte dintre indiciile care apar în cele mai multe cazuri de refuz școlar. Acesta se manifestă la un nivel precoce prin comportamente care pot fi greșit interpretate însă suscită interes abia când se ajunge la absenteism. Adesea la baza acestui comportament pot sta probleme psihologice care pot fi depășite cu ajutorul specialiștilor.   


Referințe:
1. Kahn, Jack H., Jean P. Nursten, and Howard C. M. Carroll. Unwillingly to School: School Phobia or School Refusal: A Psychosocial Problem. Elsevier, 2014.