managementul furiei

Cum putem face eficient managementul furiei?

Publicat pe Publicat în New, Stil de viata
Managementul furiei

Managementul furiei presupune atât reducerea emoțiilor cât și a trăirilor fizice ale furiei. Vestea bună este aceea că furia poate fi controlată mult mai ușor decât ne așteptăm. Identificând (a) motivele reale care determină furia și aplicând (b) metodele expuse mai jos, putem învăța cum să ne păstrăm cumpătul în situațiile mai dificile pe care le resimțim.

 

Strategiile prin care putem controla furia.

  1. Relaxarea. Modalitățile simple de relaxare, precum respirația profundă sau imageria dirijată, ne pot ajuta să ne calmăm atunci când simțim furie. Învățarea acestor tehnici nu este deloc dificilă; odată învățate ele pot fi aplicate în orice context.
    1. Respirația profundă –  presupune să respirăm adânc din diafragmă; respirând din torace nu ne vom relaxa.
    2. Tehnica imageriei dirijate  – se bazează pe imaginarea unui spaţiu ȋn care te simţi cel mai bine, pentru a-ţi crea o stare de linişte şi calm.
  2. Restructurarea cognitivă. Această tehnică presupune schimbarea modului în care gândim. Oamenii furioși uneori înjură, folosesc un limbaj colorat care poate reflecta o serie de gânduri pe care le au. Este important să înlocuim gândurile cu varianta lor raționale. De exemplu, în loc să gândim că „este îngrozitor, este teribil, totul este ruinat” o abordare rațională ar putea fi să ne spunem că „deși sunt frustrat și este firesc să fiu supărat pe ceea ce s-a întâmplat, nu este sfârșitul lumii iar devenind furios nu mă ajută în niciun fel să rezolv problema”. Să ne reamintim mereu că devenind furioși nu schimbă cu nimic problema și nici nu ne face să ne simțim mai bine, ci dimpotrivă uneori ne face să ne simțim mai rău. Adoptând o abordare logică, putem să  contracarăm efectele nedorite ale furiei. Este important să gândim obiectiv, să conștientizăm rigiditățile și așteptările nerealiste și să le transformăm în preferințe. Cu alte cuvinte, „mi-ar plăcea să” este mai sănătos decât „trebuie” sau „mi se cuvine”.
  3. Rezolvarea de probleme. Uneori frustrarea și furia sunt determinate de probleme reale din care nu putem ieși. Există și o idee culturală, cum că toate problemele au o soluție, fapt ce împovărează și mai mult frustrarea noastră. Cea mai bună atitudine în acest caz, este să ne focalizăm pe cum să  ne descurcam făcând față problemelor fără o rezolvare reală.
  4. Comunicarea mai bună. Oamenii furioși sar adesea la concluzii, iar unele dintre ele pot fi eronate. Primul lucru pe care ar trebui să îl facem dacă suntem într-o discuție în care lucrurile par să degenereze ar fi să ne calmăm și să ne gândim la răspunsurile pe care le dăm. Să nu spunem primul lucru care ne vine în minte, ci să încercăm să ne gândim cu atenție la ceea ce vrem să spunem. În același timp, este important să ascultăm cu atenție ce spune cealaltă persoană. Reacția naturală este să fim defensivi atunci când suntem criticați. În loc să reacționăm dur înapoi, putem să ne gândim la critica primită să înțelegem cu adevărat ce vrea să transmită persoana care ne critică.
  5. Umorul. Folosirea umorului ca strategie de reducere a furiei poate fi foarte utilă. Ne poate ajuta să avem o perspectivă mai echilibrată. Atunci când suntem furioși, avem tendința de a considera ca noi stabilim regulile, că deținem adevărul absolut și că avem conducerea. Încercând să ne imaginăm cât mai în detaliu aceste scene vom putea realiza că sunt iraționale; de asemenea vom înțelege cât de neimportante sunt lucrurile pentru care devenim furioși. Atunci când folosim umorul ca formă de control al furiei trebuie să fim atenți să nu îl aplicăm eronat. În loc să râdem de propriile probleme ar trebui să folosim umorul pentru a face față problemelor într-o manieră constructivă. De asemenea este important să nu fim sarcastici, folosind în acest fel o expresie nesănătoasă a furiei.

Citește și despre: Furia – semne, simptome, declanșatori


Strategii rapide.

  1. Concentrare asupra senzațiilor fizice determinate de furie. Chiar dacă poate părea contra intuitiv, concentrându-ne asupra senzațiilor corporale pe care le resimțim atunci când suntem furioși, cel mai adesea, putem reducere intensitatea emoțională a furiei.
  2. Respirația profundă. Respirând încet și profund, contracarăm creșterea nivelului de tensiune. Cheia constă în a respira din diafragma (mușchiul de deasupra abdomenului), ținând cât mai mult timp aerul în torace.
  3. Exercițiile fizice. O scurtă plimbare poate fi o idee excelentă. Reduce energia cu care putem fi încărcați și ne ajută să gândim „la rece”.
  4. Masajul pe zonele tensionate. Rotirea umerilor, masajul ușor al gâtului sau al capului pot ajuta la detensionarea acestor zone.
  5. Numără încet și rar până la 10. Concentrarea asupra număratului poate fi utilă în a permite gândirii raționale să evalueze emoțiile.  
Când avem nevoie de ajutor?

Dacă problemele legate de furie persistă până la nivelul la care să avem probleme cu legea sau să îi rănim pe ceilalți, pe lângă aplicarea tehnicilor prezentate anterior, în prima instanță, este nevoie să cerem ajutor specializat. Există numeroase programe de psihoterapie care pot ajuta persoanele cu furie să aibă un management mai bun al emoțiilor. Faptul că cerem ajutor nu reprezintă un semn de slăbiciune. Psihoterapia poate fi o modalitate foarte eficientă de a explora cauzele care stau la baza furiei. Dacă nu știm de ce devenim furioși, este foarte dificil să ne controlăm furia. Psihoterapia oferă un mediu sigur în care să învățăm mai multe despre cauzele și declanșatorii furiei. De asemenea, psihoterapia crează un mediu sigur unde putem învăța și putem aplica abilitățile de management al furiei. 


Referințe:
1. http://www.apa.org/topics/anger/control.aspx
2. https://www.helpguide.org/articles/relationships-communication/anger-management.htm
3. https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/anger-management/about/pac-20385186

sursa foto: https://unsplash.com/@mpbasham

Un comentariu la “Cum putem face eficient managementul furiei?

Comentariile sunt închise.