exercitiile-fizice-efecte-benefice-asupra-sanatatii-mentale/

Care sunt beneficiile exercițiilor fizice asupra sănătății mentale?

Publicat pe Publicat în Stil de viata

Este bine cunoscut faptul că exercițiile fizice practicate cu regularitate sunt benefice pentru corpul nostru. Totodată, exercițiul fizic este una dintre cele mai eficiente căi prin care ne putem îmbunătăți sănătatea mentală. Până în prezent, cercetările arată că exercițiile fizice practicate cu regularitate pot avea un impact semnificativ asupra depresiei sau anxietății. De asemenea, practicarea exercițiilor fizice reduce stresul, îmbunătățește funcțiile cognitive, calitatea somnului și duce la îmbunătățirea generală a stării de spirit (Callaghan, 2004). În plus, studiile susțin că efectele exercițiilor fizice sunt importante indiferent de vârstă sau de nivelul la care acestea sunt practicate.

Care sunt beneficiile exercițiilor fizice asupra sănătății mentale?


Exercițiile fizice nu au un efect important doar asupra capacității fizice sau musculare. Persoanele care practică cu regularitate exerciții fizice tind să fie mult mai active în special datorită stării de bine pe care o resimt după realizarea exercițiilor. Ele simt că sunt mai pline de energie, că se odihnesc mai bine și că sunt mai relaxate sau că au o perspectivă îmbunătățită asupra vieții lor. Exercițiile fizice sunt un „medicament” puternic împotriva multor probleme ce țin de sănătatea mentală.

Exercițiile fizice și depresia


Studiile din psihologie au arătat că practicarea exercițiilor fizice poate reduce semnificativ simptomatologia depresivă și sunt la fel de eficiente precum medicația antidepresivă – însă fără efecte adverse (Blumental și colab., 2007). În plus, studiul arată că menținerea unui program de practicare a exercițiilor fizice poate preveni recăderile.

De ce sunt exercițiile fizice un combatant al depresiei? În primul rând, și poate cel mai important aspect este că exercițiile fizice produc (a) anumite modificări ale creierului, inclusiv dezvoltarea conexiunilor neuronale, și (b) noi tipare de activitate cerebrală care promovează sentimente de calm și stare de bine. De asemenea, exercițiile fizice duc la eliberarea de endorfine, substanțele din creierul nostru care ne energizează și ne fac să ne simțim bine. În fine, practicarea exercițiilor fizice pot avea rolul de distragere, permițându-ne să avem o perioadă în care să întrerupem cercul gândurilor negative care alimentează depresia.

Exercițiile fizice și anxietatea


Exercițiile fizice sunt un tratament natural și eficient împotriva anxietății. Duc la eliberarea stării de tensiune și de stres, intensifică energia fizică și mentală și  amplifică starea de bine prin eliberarea endorfinelor.

În situațiile în care suntem stresați corpul nostru poate să reacționeze foarte diferit. Mușchii pot să fie încordați, mai ales cei de la nivelul feței, al gâtului sau al umerilor, ceea ce poate duce la dureri de spate sau gât sau la dureri de cap foarte puternice. De asemenea, pot apărea și alte simptome fizice precum durerea de stomac, diareea, ceea ce vor intensifica nivelul de anxietate încurajând un cerc vicios între minte și corp.

Realizarea exercițiilor fizice este o modalitate prin care putem întrerupe acest cerc vicios. Asemenea, eliberării endorfinelor, activitatea fizică ne ajută să ne relaxăm mușchii și să reducem tensiunea din corpul nostru. Din moment ce corpul și mintea sunt puternic relaționate, atunci când corpul se simte mai bine și starea sănătății mentale se va îmbunătății.

Exercițiile ca parte a terapiei


Conform mai multor studii, practicarea exercițiilor fizice are efecte similare medicației pentru persoanele cu anxietate și depresie.  O sesiune viguroasă de exerciții poate duce la diminuarea simptomelor pentru câteva ore, iar un program regulat le poate reduce semnificativ de-a lungul timpului. Totuși, ca toate formele de psihoterapie efectele pot fi variate: unele persoane pot să răspundă pozitiv, altele pot să descopere că nu va duce la îmbunătățirea stării de spirit, iar pentru unele pot exista beneficii, dar doar de scurtă durată.

Cu toate acestea, cercetătorii susțin că efectele benefice ale exercițiilor fizice asupra sănătății mentale sunt indiscutabile, și că oamenii ar trebui încurajați să practice constant activități fizice.  


Referințe:
1. Sharma, M.D., Vishal Madaan, M.D., and Frederick D. Petty, (2006). Exercise for Mental Health – NCBI – National Institutes of Health
2. http://www.helpguide.org/articles/exercise-fitness/emotional-benefits-of-exercise.htm
3. https://www.adaa.org/living-with-anxiety/managing-anxiety/exercise-stress-and-anxiety
4. Callaghan P. (2004). Exercise: a neglected intervention in mental health care? J Psychiatr Ment Health Nurs. 11:476–483
5. Blumenthal, J. A., Babyak, M. A., Doraiswamy, P. M., Watkins, L., Hoffman, B. M., Barbour, K. A., … & Hinderliter, A. (2007). Exercise and pharmacotherapy in the treatment of major depressive disorder.Psychosomatic medicine, 69(7), 587.
6. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/depression/in-depth/depression-and-exercise/art-20046495?pg=1