divort

Cum să nu faci din divorț o problemă?

Publicat pe Publicat în Cuplu, New

Atunci când intrăm într-o relație, nu ne așteptăm ca ea să eșueze. Cercetările realizate asupra cuplurilor arată însă că mai mult de 20% dintre cuplurile aflate la prima căsătorie divorțează în primii 5 ani și aproape 50% dintre relații se încheie în 20 de ani.

Adesea, despărțirile sau divorțul sunt evenimente emoționale foarte dificil de gestionat, însă există mai multe modalități prin care putem face ca despărțirea să fie „sănătoasă”.


Vorbiți deschis și onest! Este extrem de important ca atunci când trecem printr-un divorț să spunem ceea ce simțim. Dar mai important este să spunem adevărul. Oamenii tind să se lase influențați de gândul că spunând adevărul, ar putea trezi amintiri pozitive ceea ce ar putea crea un context favorabil (re)împăcării. Această atitudine, nu numai că nu este benefică, ci mai degrabă poate fi dăunătoare propriei persoane mai mult decât partenerului/partenerei.  

Nu fi furios! Fii clar și concis!  O expresie celebră susține să ne îmbunătățim argumentele în loc să ridicăm vocea. La fel este și în cazul relațiilor care nu funcționează. Este benefic și foarte eficient pentru ambele persoane să țină sub control manifestările emoționale și cele de gândire. Cerințele legale trebuie să fie clare și transmise într-o manieră adecvată (asertivă). Adesea cele mai frecvente emoții prin care trec (foștii) parteneri sunt cele de furie, ură, răzbunare. Înainte să ne lăsăm conduși de emoție, ar fi cel mai potrivit să reflectăm la posibilitatea ca manifestarea furiei să fie cea mai bună opțiune și ca aceasta să ne ajute să obținem ceea ce ne dorim.


Citește și despre: Încă 10 lucruri până la divorț.


Încearcă să nu vezi divorțul ca pe un război! Medierea în cadrul procesului de divorț se dovedește frecvent a fi o alternativă foarte utilă, mai ales în soluționarea aspectelor legale. Încercarea repetată, fără succes de a rezolva problemele poate fi frustrantă. Contrar propriilor interese, pe măsură ce problemele care au dus la divorț vor (re)apărea în timpul negocierilor, frustrarea și furia au tendința de a se intensifica. Cercetările pe acest subiect, susțin că medierea poate fi benefică pentru satisfacția emoțională, relația foștilor parteneri sau pentru nevoile copiilor, dacă acești sunt implicați în procesul divorțului.

Cere ajutor! În confruntarea cu acest tip de eveniment cu potențial aversiv ne-ar fi util să avem pe cineva care să ne ofere sprijin, susținere și înțelegere. Este indicat să avem posibilitatea să apelăm la o persoană căreia să îi vorbim despre emoțiile pe care le simțim. Dacă nu avem un prieten apropiat căruia să ne destăinuim am putea apela la psihoterapie.  Psihoterapia ne pot ajuta să facem față emoțiilor disfuncționale negative intense și schimbărilor pe care le percepem catastrofale și insuportabile. De asemenea, psihoterapia ne poate ajuta să identificăm greșelile pe care le-am făcut și pentru care să  fim precauți în alte relații.

Gândește matur! Comportă-te cu maturitate! Frustrările și nemulțumirile acumulate îi pot determina pe foștii parteneri să se lamenteze cu privire la foarte multe aspecte și să acorde credit argumentelor care sunt lipsite de logică. Ei se comportă adesea într-o manieră disfuncțională, ceea ce poate înrăutăți și mai tare lucrurile. Recomandarea noastră este ca atunci când ne confruntăm cu divorțul să încercăm să abordăm evenimentul în termeni raționali și să acționăm în prisma deciziilor analizate în prealabil.

Țineți copiii departe de conflicte și explicați separarea pe înțelesul lor! Divorțul poate fi o experiență traumatică pentru copii, însă studiile arată că majoritatea copiilor se adaptează bine în primii doi ani de la divorț. Pe de altă parte, copiii au mai mult de suferit dacă părinții păstrează o relație (conflictuală) decât dacă ei se despart. În timpul divorțului, părinții pot face o mulțime de lucruri prin care să își ajute copiii să facă față tranziției. Sugestia noastră este să încercați să nu implicați copiii în conflicte conflict și să le comunicați cât mai onest schimbările prin care trece familia. Impactul negativ poate fi mai mare în cazul copiilor care sunt luați pe nepregătite de separare.

Ai grijă de tine! Schimbările determinate de divorț pot fi copleșitoare. Însă, în acest fel de situații este important să avem grijă de noi. Cel mai benefic este să avem o rețea socială de suport precum familia sau prietenii. Grupurile formale de suport pot fi o alternativă destul de bună în a ne ajuta să facem față emoțiilor pe care le resimțim atunci când încheiem o căsnicie. Pentru a ne induce și păstra optimismul pe măsură ce începem un capitol nou în viața noastră este important să ne implicăm în diverse activități plăcute.


Experiența divorțului poate fi dificilă pentru fiecare dintre noi. Cu ajutorul optim și cu atitudinea potrivită putem să facem față acestei experiențe într-o manieră sănătoasă. Este foarte important să conștientizăm că emoțiile negative pe care le resimțim sunt firești și într-o anumită măsură, adaptative. De asemenea, este necesar să luăm în considerare și modalitățile prin care putem să ne adaptăm mai bine divorțului. Având grijă de sănătatea noastră mentală, vom reuși să depășim cu succes problematica divorțului și de ce nu, să ne dezvoltăm mai mult în urma separării.


Referințe:
1. Shaw, L.A. (2010). Divorce mediation outcome research: A meta-analysis. Conflict Resolution Quarterly, 27(4): 447-467.
2. http://www.apa.org/helpcenter/healthy-divorce.aspx
3. http://www.thedailymind.com/how-to/healthy-divorce-tips-and-help-for-getting-divorced-and-reclaiming-your-happiness/
4. Kelly, J.B. (2012). Risk and Protective Factors Associated with Child and Adolescent Adjustment Following Separation and Divorce. In K. Kuehnle and L. Drozd (Eds.), Parenting Plan Evaluations: Applied Research for the Family Court (49-84). New York, Oxford University Press.

sursa foto: https://genconnectu.com/