cum-sa-gasim-si-sa-alegem-un-psihoterapeut

Alegerea psihoterapeutului

Publicat pe Publicat în Despre

Cum alegem un psihoterapeut?


Fiecare persoană trece prin perioade în care se simte copleșită sau obosită de problemele cu care se confruntă. Uneori ne confruntăm cu emoții negative puternice și reușim să le facem față singuri. În alte situații, aceste sentimente persistă și necesită atenția unui profesionist în sănătate mentală. Datele arată că din ce în ce mai multe persoane au nevoie de ajutor specializat pentru a face față sentimentelor și problemelor cu care se confruntă (de ex. probleme maritale, legate de locul de muncă, pierderea unei persoane apropiate, depresia, stresul  sau abuz de substanțe).

Este de competența unui psihoterapeut să ne ajute să depășim astfel de situații atunci când ne confruntăm cu ele. Un psihoterapeut atestat ne poate ajuta să ne clarificăm situația/problema și să  lucrăm la problemele pe care nu le-am putut rezolva singuri.

Partea cea mai provocatoare, poate fi alegerea unui psihoterapeut care ni se potrivește cel mai bine. Din experiența clinicienilor, aflăm că este posibil să existe incompatibilitate între orice client și psihoterapeut. Totuși, cum găsim și cum alegem psihoterapeutul care ne poate ajuta cel mai bine?

Atunci când alegem un psihoterapeut este foarte important să luăm în considerare formarea lui academică. Este important si dacă el folosește metode riguroase care au fost testate și validate științific.

Ce presupune participarea la terapie?


Psihoterapeuții și clienții lucrează în alianță. Colaborarea eficientă este foarte importantă. Un alt factor puternic semnificativ este nivelul confortului personal al clientului atunci când vine vorba de a lucra cu un psihoterapeut. O interacțiune pozitivă între client și psihoterapeut este critică în demersul de tratament psihologic.

Nu putem alege la întâmplare orice terapeut și să ne așteptăm să avem o colaborare perfectă. Identificarea psihoterapeutului potrivit este un proces personal care are ca scop final sănătatea mentală proprie. Nu există criterii stabilite care să se potrivească fiecărei persoane, însă pot fi arii specifice de care ar trebui să ținem cont.

Când să apelăm la serviciile unui psihoterapeut?


Trebuie să apelăm la ajutorul unui psihoterapeut atunci când:

  1. Ne simțim copleșiți sau neajutorați. Când suntem foarte triști sau rușinați că nu reușim să rezolvăm singuri problemele care ne fac să simțim aceste emoții. Mai ales atunci când nici familia sau prietenii nu ne pot oferi sprijin sau sfaturi relevante.
  2. Activitățile de zi cu zi sunt o corvoadă. De exemplu, atunci când dorim să realizăm o singură activitate de pe lista de activități propuse, iar acest lucru pare aproape imposibil. Nu ne mai putem concentra, ne simțim inerți și procrastinăm din ce în ce mai mult.
  3. În fiecare zi suntem nervoși și agitați sau foarte neliniștiți. Aceste sentimente persistă atât de mult încât ne este foarte dificil să mâncăm, să dormim sau să ne desfășurăm activitățile în mod normal.
  4. Încercăm să facem față tuturor situațiilor de mai sus într-o manieră nesănătoasă, cum ar fi să consumăm alcool sau să ne implicăm în comportamente impulsive și riscante. Aceste acțiuni pun în pericol și relațiile cu ceilalți, deoarece putem deveni agresivi, violenți sau  retrași.

Dacă vă regăsiți într-una sau mai multe din situațiile descrise anterior vă sugerăm să apelați la serviciile unui psihoterapeut.


Citește mai mult și despre: Ce este psihoterapia?


Psihoterapeutul este acolo să ne ajute să trecem prin probleme alături de el. Acesta ne oferă un mediu suportiv pentru discuții, observații obiective sau rezolvare de probleme. Aceste interacțiuni confidențiale sunt menite să ne ajute să vedem problemele din viața noastră mult mai clar și să le gestionăm funcțional.

Atunci când suntem deciși că vrem să apelăm la serviciile unui psihoterapeut ar trebui să ținem cont de următoarele aspecte:

  1. Locația în care psihoterapeutul își desfășoară activitatea. Cât de convenabilă este locația ca distanța față de casă sau serviciu? Avantajează accesul regulat la ședințe? Sau luați în considerare căi alternative precum terapia online.  
  2. Preferințele personale. Ați prefera mai degrabă să aveți un psihoterapeut bărbat sau femeie? Tânăr sau mai în vârstă? Ce specializări ar trebui să aibă?
  3. Care este experiența psihoterapeutului privitor la problema cu care noi ne confruntăm? De exemplu, dacă ne confruntăm cu probleme de cuplu, ar fi indicat să apelăm la serviciile unui psihoterapeut care are expertiză pe această nișă.
  4. Ce tipuri de tratamente/intervenții aplică psihoterapeutul? Au fost acestea bine validate pentru problema cu care mă confrunt?

Referințe:
1. http://www.apa.org/helpcenter/choose-therapist.aspx
2. https://www.psychologytoday.com/blog/freudian-sip/201102/how-find-the-best-therapist-you
3. http://www.goodtherapy.org/find-therapist.html