burnout-ul

Burnout-ul sau epuizarea la locul de muncă

Publicat pe Publicat în Stil de viata

Ce este burnout-ul?

Burnout-ul se referă la condiția sau starea pe care o are o anumită persoană care devine foarte obosit/ă fizic și emoțional după ce a realizat pentru un timp îndelungat o sarcină considerată dificiă. Adesea, în literatura de specialitate acest concept este studiat în legătură cu locul de muncă.

Burnout-ul sau epuizarea la locul de muncă este o formă de stres deosebită de stresul cotidian, care se află în strânsă legătură cu activitatea profesională. Epuizarea la locul de muncă poate fi definită ca o stare de epuizare fizică, emoțională sau mentală care se manifestă însoțită de îndoieli cu privire la propriile competențe sau la valoarea rezultatelor muncii personale.

Cauzele

Dintre posibilele cauze putem numi:

  • Sentimente permanente de suprasolicitare sau subsolicitare;
  • A fi sub presiune;
  • Conflicte cu colegii;
  • Angajament extrem care poate duce la neglijarea propriilor nevoi;
  • Dinamica disfuncțională la locul de muncă;
  • Lipsa controlului;
  • Așteptări neclare legate de muncă;
  • Valori personale diferite de cele de la locul de muncă;
  • Lipsa suportului social;
  • Dezechilibru muncă-viață.

Semne și simptome

Burnout-ul cuprinde o varietate largă de simptome. Deși nu există nici un acord clar legat de toate simptomele majoritatea definitiilor sindromului burnout au în comun faptul că ele apar ca rezultat al stresului la locul de muncă. Există totuși 3 arii principale ale simtomelor care sunt considerate semne ale burnout-ului:

Epuizare emoțională – oamenii se simt epuizați, storși de energie, supraîncărcați, obosiți sau cu un nivel scăzut al energiei. Problemele fizice pot include dureri de stomac sau probleme legate de digestie.
Alienare / Înstrăinare față de activitățile legate de muncă – oamenii consideră munca pe care o fac fiind negativă și frustrantă. Ei pot adopta o atitudine cinică legată de mediul în care lucrează sau față de colegii lor. În același timp ar putea să se distanțeze emoțional și să se angajeze tot mai puțin în activitățile pe care le au de realizat.
Reducerea performanței – Burnout-ul afectează sarcinile de zi cu zi la locul de muncă, acasă sau pe cele legate de îngrijirea membriilor familiei. Oamenii care resimt burnout au o atitudine negativă în legătură cu activitățiile lor, le este foarte greu să se concentreze, sunt indiferenți și lipsiți de creativitate.

Burnout vs. Depresie

Burnout Depresie
Epuizare excesivă

Lipsa energiei

Performanța redusă

 Stimă de sine scăzută

Lipsa speranței

Tendințe suicidare

Unele simptome care sunt rezultatul burnout-ului apar și în simptomatologia tulburării de depresie.

Deoarece multe simptome sunt comune, unii oameni pot fi diagnosticați cu burnout, chiar dacă ei au depresie sau invers, iar asta poate determina un demers terapeutic defectuos și ineficient.

Citește și despre Depresia în rândul bărbaților.

Consecințele burnout-ului

Ignorarea sau nesoluționarea burnout-ului la locul de muncă poate avea consecințe precum:

  • Stres excesiv;
  • Oboseală;
  • Insomii;
  • Depresie;
  • Anxietate;
  • Alcool sau abuz de substanțe;
  • Probleme cardiace;
  • Obezitate;
  • Vulnerabilitate la boală.

Recomandări practice

Gestionează factorii de stres care contribuie la burnout: Identifică toți factorii care alimentează sau susțin sentimentele legate de epuizarea la locul de muncă. Realizează-ți un plan prin care poți depăși aceste probleme!
Evaluează-ți opiniile: Discută îngrijorările specifice cu superiorul tău. Este posibil să lucrați împreună să schimbați așteptările sau să ajungeți la compromisuri sau soluții.
Ajustează-ți atitudinea: Dacă observi că devii cinic la muncă, ia în considerare câteva modaliătăți prin care îți poți îmbunătății perspectivele. Redescoperă apectele care îți făceau plăcere la locul de muncă. Recunoaște contribuțiile valoroase sau treaba bine făcută a colegilor tăi. Ia-ți pauze scurte în timpul zilei. Petrece timpul liber departe de muncă făcând ceea ce îți place!
Evaluează-ți interesele, abilitățile și pasiunile: O evaluare onestă te poate ajuta să te hotărăști dacă ar trebui să iei în considerare o altă slujbă, precum una mai puțin solicitantă sau una care se potrivește mai bine cu interesele și valorile tale.

Completează chestionarul pentru a verifica simptomele de burnout.


Referințe
1. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/burnout/art-20046642?pg=2
2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0072470/ Korczak D, Kister C, Huber B. Differentialdiagnostik des Burnout-
3. Syndroms. HTA-Bericht 105 (in German). Deutsches Institut für Medizinische Dokumentation und Information (DIMDI). Cologne; 2010.